PERFORMANCE
Sharona Florsheim
KRINOLÍNY
Živá performance
13. 7. 2023, 19:30
Náměstí Franze Kafky, Praha 1
Krinolíny je taneční performance od Sharony Florsheim adaptovaná pro realizaci na Palackého náměstí v Praze. Dílo zachycuje setkání pohybujícího se těla s tuhou krinolínou. Objemné krinolínové šaty, které byly módní v 19. století, mohou sloužit jako metafora sociálních omezení, která jsou charakteristická pro komunikaci skrze digitální sítě na úkor fyzického kontaktu a která ještě umocnila pandemie Covidu-19. Krinolína se svoji síťovou strukturou působí jako prodloužení živého těla, mění jeho fyzické rozměry, omezuje svobodu pohybu a možnosti intimity. Je sociálním konstruktem, který ačkoliv je značně omezující, byl ve své době velmi rozšířený a módní. Kovové konstrukce vážící až 20 kilogramů v důsledku své velikosti a váhy mnohdy neumožňovaly projít dveřmi nebo se posadit a někdy dokonce zapříčinily nešťastnou náhodou smrt své majitelky. Tím, jak se tanečníci vyrovnávají s fyzickými diktáty, performance reflektuje lidskou psychologii – strategie přijetí, odporu a hravosti, z nichž každá vytváří specifický emocionální a fyzický svět.
Sharona Florsheim je choreografka, umělecká ředitelka a kulturní producentka působící v Izraeli. Florsheim ve své choreografické práci spojuje složité struktury improvizace a scénického materiálu a vytváří tak jedinečný a působivý styl práce. Florsheim podkopává stávající mocenské struktury a zároveň zkoumá lidské projevy svobody, přítomnosti a okamžitého rozhodování. Klade důraz na vztahy utvářené v reálném čase mezi prostorem, účinkujícími a publikem, vytváří pohlcující a inkluzivní taneční představení a události. Sharona je autorkou pěti celovečerních představení a její práce byly prezentovány v Evropě, Africe, pravidelně jsou uváděny v Izraeli. Mezi její poslední díla vytvořená pro jeviště a veřejná prostranství patří: Crinolines (2021), The One Hand Sound (2017), Fragile Formation (2016), Noa’s Secret of Infinity (2015), Connectivity Practices (2014), The Big Game (2012) a mnoho dalších.
-
Tato performance je sponzorována Velvyslanectvím Státu Izrael
Yoryos Styl & Katerina Kasidiari
First Contact
Performance v přímém přenosu (nutná rezervace)
13. 7. 2023, 20:00
Dům U Kamenného zvonu, GHMP, Staroměstské nám. 13, Praha 1
Přestože je projekt umělé inteligence GPT zatím relativně limitovaný a často chybující, má již dnes obrovský dopad na naše životy. První kontakt (FIRST CONTACT) je projekt, který předjímá posun ve využití umělé inteligence na další úroveň. Co kdybychom s ní byli v nepřetržitém kontaktu? Jak bude vypadat život v budoucnosti, kdy bude mít AI lidskou podobu a bude nám asistovat v každodenní rutině? Bude mít volba nepoužívat její služby dopad na náš společenský status? Tyto otázky řeší prostřednictvím simulace zážitku setkání s osobním AI asistentem kolektiv řeckých autorů. Performance First Contact byla poprvé uvedena na festivalu Fringe v Soluni a návštěvníkům festivalu Re-connect Art bude zprostředkována skrze živý stream.
Yoryos Styl (koncept, koordinace, umělecké provedení, performer), jenž v současné době žije v Aténách, je všestranný člověk, který na sobě má klobouk herce, performera, režiséra, scenáristy, konceptuálního umělce, fotografa, programátora a cestovatele. Vystudoval dramatickou akademii na aténské konzervatoři a byl průkopníkem vývoje improvizačního herectví, které spojuje improvizaci s tradičními hereckými technikami. Kromě toho navrhl metodu YO (Why? Ohhh) Performing/Healing, interdisciplinární uměleckou tvorbu, která slouží zároveň jako praxe osobního růstu. Yoryos založil divadelní/performativní společnosti jako Inside Spaceman, Kaleidoscope 4, Ek Paradromis, Gallactica, Why not? a Kiniks a podílel se na různých divadelních představeních a filmech. Příležitostně spolupracuje s dalšími umělci a vytváří vlastní tvorbu. Jako vážený přidružený umělec mezinárodní performativní společnosti DUENDE se snaží spojit moderní způsob života, technologie a základní aspirace lidstva a představovat to, kým skutečně jsme, a ne to, kým si myslíme, že jsme, nebo čím se chceme stát. Yoryos se neustále snaží rozšiřovat své obzory o nové perspektivy, vytvářet inovativní umělecké formy a rozšiřovat repertoár svých uměleckých projevů.
Katerina Kasidiari (performerka) Poprvé se do říše tance ponořila ve 14 letech, kdy se vydala na cestu, která ji zavedla na mnohé kurzy moderního tance. Po několika letech si
uvědomila, že nejvěrnější formou výrazu je v říši improvizace, a tento objev se sešel s její touhou po kreativním médiu, které by nebylo svazováno konvenčními akademickými institucemi. S neuhasitelnou žízní po vědění pokračovala ve vzdělávání účastí na workshopech, kde se učila hlasové techniky, instantní skladbu, choreografii, činohru a fotografii. Nyní žije v Aténách, kde za poslední čtyři roky vytvořila řadu strhujících představení fyzického divadla. Své umění představila na řadě prestižních festivalů, mj. LEGS Athens Art Performance Festival (2022), Handmade and Recycled Theatre Festival (2019, 2021) a Tanzahoi International Dance Festival (2021), kde její výkony naživo i ze záznamu uchvátily publiku čistotou provedení
Chloé Burkiewicz a Léo Hivert:
LOST UNDER HEAVEN
Živá performance
13. 7. 2023, 20:30
Pražské kreativní centrum/Skautský institut, Staroměstské nám. 4, Praha 1
Lost Under Heaven je nový intermediální experiment dvou francouzských umělců žijících v Praze: malířky a výtvarnice Chloé Burkiewicz, známé také pod pseudonymem Catastrophe Existentielle, a svérázného zvukového experimentátora a DJ Léo Hiverta. Jejich hudba je éterická a ambientní, drone se mísí s živým zpěvem s texty o selhání, touze a zoufalství. Každé vystoupení je vlastně rituál, který pracuje s obrazy a předměty i keramickými sochy. Jejich účelem je navodit zvláštní atmosféru, která má posluchače provést jednotlivými fázemi celého audiovizuálního zážitku. Zvukové plochy se proměňují z jemných na katartické, pak se text láme a opět přetváří. Jde tu o útěk před strachem z budoucnosti, který se nakonec transformuje v přijetí reality. Rituál končí v kolektivní jednotě, kde všechno dává smysl a všechno se spojuje dohromady.
Chloé Burkiewicz je francouzská malířka a básnířka známá i pod pseudonymem Catastrophe Existentielle. Poezii tvoří pomocí archivů jakožto nový jazyk nevyslovitelného (indicible). Svůj záběr rozšířila a nový projekt připravila s využitím syrové a nekompromisní obraznosti, a svoji poezii přednáší ve spolupráci s hudebníky a s využitím intermédií, edicí a instalací.
Léo Hivert alias The Undertaker’s Tapes francouzský, nyní v Praze usazený producent, zvukový designér a DJ produkující úderné, ostré EBM/industrial/noise, a také člen pražského uskupení Wrong. Debut vydal na značce Area Z, následující album Autolysis vyšlo ve spolupráci s Wrong a nyní pracuje na produkci pro label Modular Mind a na remixech Qual na labelu X-IMG.
Aliaksandra Yakubouskaya:
UNVOICED TERRITORIES
Živá performance
14. 7. 2023, 18:30
Kobka. 17, Hořejší náplavka, Praha 5
Projekt zkoumá fenomén intersubjektivity hlasu ve vztahu mezi běloruským jazykem, tradičním zpěvem a jeho digitální zvukovou reprodukcí umělou inteligencí, přičemž digitalizace je spojena s myšlenkou digitální paměti minulosti a je reakcí na dlouhodobou diskriminaci jazyka vedoucí k jeho zániku.
Autorka učí umělou inteligenci zpívat ukrajinské a běloruské tradiční písně na základě veřejně přístupných online archivů. Prostřednictvím kolektivního akustického zpěvu a sboru s AI vytváří tápající meziprostory, které představují neviditelné perspektivy a registrují vykloubené, vyloučené, potlačené hlasy lidí, kteří museli žít ve svých „domovech“. Pomocí intersubjektivity hlasu se pokouší vytvořit prostor rezonance, kde si různé entity navzájem naslouchají a sdělují si své jazyky v duetu volání a odpovědi. Jako pohyb prochází jednotlivými těly a vychází z nich, stejně jako mezi těly, prostory, hranicemi a encykluje je, přičemž je sleduje. Od přítomnosti k její reprezentaci, od „reálného času“ k času odloženému, od živého k (ne)živému v digitálních prostorech.
Aliaksandra Yakubouskaya je vizuální umělkyně z Běloruska působící v Praze a Berlíně. Své performance zakládá na instalacích a spoluvytváří prostory, které často provokují či umožňují interakci s účastníky. Své projekty zakládá na důkladném terénním výzkumu, který zahrnuje cesty a rozhovory, interakce s lidmi, tělesné praktiky a experimenty jako je neverbální komunikace, kolektivní spaní a podobně. S pomocí různých materiálů a procesů vytváří meziprostory a místa propojení.
Markéta Kinterová
WE ARE PUBLIC SPACE
Performativní procházka
15. 7. 2023 17:30
Dům U Kamenného zvonu, GHMP, Staroměstské nám. 13, Praha 1
Smyslem performativní procházky pro veřejnost je vytvoření podmínek pro nový způsob prožívání a uvědomování si veřejného prostoru, které by umožnilo hlubší zaměření na kvalitu prožitku. Skrze experimentální uměleckou praxi si autorka klade za cíl zvrátit pozici účastníků prostoru jako recipientů do pozice těch, kdo jsou si vědomi svých pocitů a poznatků, mohou je tím pádem artikulovat a stát se strůjci jeho podoby, respektive poskytnout individualizovanou zpětnou vazbu na nově budované projekty spadající do sféry Privately Owned Public Spaces (POPS) v Praze. Tato místa jsou jakýmsi hmatatelným předobrazem budoucnosti, neboť je v nich nashromážděna obrovská míra kapitálu a snaha o pokrokové pojetí práce s prostorem, na kterou lze nahlížet také kriticky či z více perspektiv.
Markéta Kinterová se věnuje konceptuální fotografii, často s přesahy do veřejného prostoru. Její autorská kniha Kam oči, tam hlava vyšla v roce 2020 v Nakladatelství Akademie múzických umění v Praze (NAMU) jako umělecká část dizertační práce s názvem Opoziční čtení veřejného prostoru, kterou v roce 2019 obhájila na Vysoké škole uměleckoprůmyslové v Praze. Od roku 2016 vede ateliér dokumentární fotografie na FAMU. Má za sebou řadu samostatných i skupinových výstav. Je šéfredaktorkou časopisu Fotograf a uměleckou ředitelkou stejnojmenného spolku, který provozuje Fotograf Gallery a Fotograf Festival. Během let 2020–2022 realizovala podobné performativní procházky s názvem Eyes Wide Open for the City v celé řadě měst v Česku a Německu (Tábor, Praha, Lipsko, Pardubice, Brno).
Petra Pětiletá
SCREENERS
Performativní přednáška
16. 7. 2023 20:00
Provozní budova Národního divadla, nám. Václava Havla, Praha 1
Pedagogický výzkumný projekt “The Screeners “ (česky „obrazovkáři“) se vyjadřuje k fenoménu digitálního světa a jeho pojetí u dospívajících. Výzkum je založený na metodě „umění jako výzkum“, vytvořené podle protokolu „art as research“, jejímž autorem je Florian Dombois. Tato metoda se později, v průběhu autorčiny další práce, stala oporou pro pedagogický výzkum s žáky ve výtvarné výchově, respektive poznatky, které vyplynuly z výzkumných zadání žákům. K nejdůležitějším z nich patří zjištění, že generace Z (digital natives) pojímá život v dnešním hybridním světě komplexně a jeho dvě složky, digitální a fyzický svět, jež jsme v rámci výzkumu reflektovali zvlášť, v reálném životě nijak od sebe neodděluje. Díváme se do dvou zrcadel: Do digitálního a fyzického. Kde se sami sobě líbíme více?
Mothers Artlovers
PARENT-CON-ACTION
Série živých performancí
18. 7. 2023 15:00
Provozní budova Národního divadla, nám. Václava Havla, Praha 1
Fúze malého rodičovského festivalu performance Kači Olivové s workshopem o záznamu tělesnosti od Hany Hillerové. Jak se proměňuje naše umělecká tvorba se získanými rodičovskými zkušenostmi? Festival od rodičů pro rodiče, pro děti a pro všechny.
Guy Bar-Amotz
R.U.R. part II
Živá performance
20. 7. 2023 19:00
Divadlo X10, Charvátova 39, Praha 1
Automatismus a svoboda, účast v občanské společnosti, spontánnost a sociální architektura – to jsou otázky, které autor Guy Bar-Amotz vnáší do nové nekonvenční adaptace hry R.U.R. (1920), která vymyslela pojem „robot“. Guyův osobitý přístup k umění je do tohoto díla, které vzniklo ve spolupráci s divadelníkem, spisovatelem, dramatikem, akademikem a novinářem z Itálie Armandem Rotondim a počítačovým vědcem Piersem O’Hanlonem, začleněn prostřednictvím performerů v maskách mech-animovaných mluvících robotů. Živý pohyb se nápaditě snoubí s živou sochou, prostorovým zvukem, scénickými prvky son-et-lumière a interaktivním programováním.
V Izraeli narozený a v Londýně usazený umělec Guy Bar-Amotz (1967) od roku 1996 experimentuje s komplexními systémy, které tvoří propojené počítačové soustavy, instalace, performance, sochy a zvuk, přičemž se zaměřuje na různé aspekty participace a budování dialogu mezi umělci, performery a publikem. Již od svých raných děl bylo jeho záměrem fyzické utváření dat, ideologií a konceptů. Jeho nejnovější instalace s roboty se soustředí na dané a existující významy. Roboti vykonávají předem napsané skripty o svém vlastním bytí. Jsou odrazem či dokonce opakováním lidí. Mají potenciál stát se náhradou
lidí. Umělec podvrací smysl, ba ničí realitu kontextu, v němž byly roboti vyrobeni, a tak je osvobozuje z jejich pout. Ze stejných fyzických pout, které omezují nás lidi v naší každodenní existenci.
Armando Rotondi is a playwright, director and practitioner whose work is focused on immersive and interactive performances, combining game and artistic experiences. He was a member of Lacuna Lab, a Berlin-based collective of artists interested at the intersection between arts, science and technology. Currently, he is interested in micro-theatre, and transmedia and alternative storytelling.
He is Full Professor in Performance Theory and Story-Telling and Director of the MA Programme in Creative Performance Practice at the Institute of the Arts Barcelona and Liverpool John Mooes University. His works have been staged, produced and exhibited internationally in countries such as Italy, UK, Spain, Australia, Poland, Canada, and Hong Kong. He is currently based in Spain.
Rezidenční program Nadace Prague Biennale jehož výstupy byly součástí festivalu Re-connect Art roce 2023 byl realizován s finanční podporou Evropské unie prostřednictvím programu Národní plán obnovy s podporou Ministerstva kultury České republiky
Tereza Kerle feat. Tomáš Kerle
Divine Matrix
Živá performance
23. 7. 2023 20:30
Kampus Hybernská, Hybernská 4, Praha 1
Tereza Kerle pojímá virtuální tělo společnosti ve vztahu k energetickému poli. V současné době zažíváme etapu akcelerace vývoje člověka jako druhu i jako duchovního společenství. Transcendence humanity na úrovni energetického pole probíhá skrze uvědomování si a napojení se na vlastní bytost i na další části většího celku. Právě komunita a společenství nás napojuje na energetické toky planetárního systému. Zatímco energie je mimo prostor a čas a není snadno uchopitelným, hmatatelným důkazem prodělávaných změn, transformace se projevuje v mentálním poli, které přesahuje osobní rovinu, a proto pružněji reaguje na tyto změny. Hmota je pomalejší, nicméně změny probíhají i v této rovině.
Tereza Kerle je performerka, vizuální a zvuková umělkyně, dramaturgyně, průvodkyně všímavostí a dzogčhenová jogínka. V poslední době se věnuje také land artu a zahradnímu designu ve veřejném prostoru. Tereza používá různé nástroje a techniky (od zvuku a instalace přes zahradničení a ikebanu až po fire art a tanec butó), ale její umělecký přístup lze shrnout jako site-specific. K místu přistupuje s obzvláštní citlivostí a zájmem, aby zjistila jeho minulost a současnost, jeho silné stránky a problémy, a poté se rozhodla, jaké umělecké prostředky použije. Tereziným posláním je pomáhat vést lidstvo a propojovat s vyššími sférami vědomí. Od strachu, spoluzávislosti a nejistoty k bezpodmínečné Lásce, hojnosti a svobodě.
Ba:zel feat. KittyChaosPlanet
WE
Performance v přímém přenosu
23. 7. 2023, 21:00
Kampus Hybernská, Hybernská 4, Praha 1
Album We je odpovědí na zběsilost, zuřivost vůči bezmoci, na nadvládu, na lidskou hloupost a na absolutní nedostatek zájmu. Průhledem osmi skladeb pozoruje stav našeho současného světa a zároveň nahlíží do budoucnosti se zvláštním až surreálním odstupem. Žijeme ve světě oddělenosti a paralýz. Hrůzy našeho světa jsou nám nadosah, jsou okamžitě poznatelné, a i přesto viděné skrze patinu sociálních sítí a pochybné žurnalistiky. Bydlení je nedostupné, naše města jsou zahlcena nedbalými Airbnb turisty, plíce naší planety hoří. Zabíráme půdu a spotřebováváme vzácnou vodu k chovu zvířat, jen abychom uspokojili svou touhu po mase. Následně vyhazujeme tuny jídla, zatímco většina naší planety trpí hladem. Tento svět je paranoidní, skeptický a pesimistický. A takový se do nás otiskuje ať se nám to líbí nebo ne. WE je jakousi odpovědí na tento otisk a zároveň je pokusem o nalezení naděje a jistého nadhledu.
Ba:zel je čarodějnické duo, které tvoří Ewelina Vlček Chiu a Daniel Vlček. Tato dvojice, která je aktivní od roku 2014, prošla řadou jedinečných žánrů, jako je experimentální ASMR-electropop (eye draw(y) the line LP), neoklasická dark-wave (Scene 7 EP) až po witch-wave (WE LP). V projektu hraje Daniel na bicí pad, bicí automat, baskytaru a zpěv a Ewelina na syntezátor, sopránovou flétnu a zpěv. V průběhu let se ba:zel podařilo dosáhnout rovnováhy mezi temnými, těžkými basy a beaty a vznášejícími se, emocemi nabitými vokály. Kromě rozsáhlého turné po Evropě a Kanadě spolupracovali ba:zel s bezpočtem umělců, performerů a filmařů. Po třech letech ticha od posledního vydání přišli ba:zel na konci roku 2022 s druhým řadovým albem WE. Vyšlo na pražském labelu XION a je manifestem pro neklidné časy. Bylo složeno před pandemií, ale vydáno až po ní, a vypráví o světě, který stále ještě hoří.
VestAndPage
FUTURA SPAGYRICA
Performance v přímém přenosu
28. 7. 2023, 20:30
Dům U Kamenného zvonu, GHMP, Staroměstské nám. 13, Praha 1
Pro Re-connect Art 2023 byli VestAndPage přizváni jako rezidenční umělci a vytvořili multimediální instalaci futura spagyrica, která se rozprostírá v osmi komorách pražského sklepení Domu U Kamenného zvonu ze 13. století. Pomyslný alchymistický itinerář se odvíjí jako transkorporální cesta do lidského těla, přičemž každá místnost je věnována jednomu orgánu nebo prvku lidského těla. V jeho podkožním pohostinství se proplétají mikro- a makrokosmy – jejich vzájemné propojení rozpouští vnitřní-vnější hranice těl, tvořených především prázdnotou a prostorem, tedy propustných, přenosných a porézních. Na této meditativní cestě na prahu ne-obvykle viditelného VestAndPage vyzývají návštěvníky, aby se zamysleli a vysledovali možné způsoby, jak uzdravit dnešní kolektivní tělo v ne-zdraví.
Futura spagyrica pojali jako strukturální propletenec inspirovaný starověkými alchymistickými metodami přípravy léků. Osm sklepních komor zahrnuje dvě části: spa – to, co rozděluje, odděluje a vytahuje – obsahující mozek, kosti, oči a hlasivky, a ageiros – to, co spojuje, kombinuje a shromažďuje – včetně srdce, plic, krve, ducha a kostry. Cesta vnímá výstaviště ve sklepě jako anatomický itinerář, který zahrnuje lidské a nelidské, formu a prostor a buňky kolektivního těla. VestAndPage předpokládá, že prostor vzniká ze vzájemných vztahů mezi objekty, strukturami a akcemi, a naznačuje zárodečnou dynamickou teorii prostoru, která bere v úvahu vztahový kontext, v němž se prostor konstituuje. V důsledku viditelných i neviditelných procesů výměny dochází k symbiotickému soužití na úrovni těla.
Německá umělkyně Verena Stenke a benátský rodák, umělec a spisovatel Andrea Pagnes se společně jako VestAndPage věnují umění performance a tvorbě filmů od roku 2006. V psychogeografii symbiotických sfér se pohybují mezi ztělesněním a výzkumem, neviděným a nepředvídaným, utlačovaným a nevysloveným, zapomenutým a potlačeným. Jejich umělecká praxe je kontextuální a zaměřuje se na prahovou, spektrální a rituální povahu umění. Ve svém současném uměleckém výzkumu korelují VestAndPage aktivity patogenních činitelů v lidském těle jako zdroj vědění propojený s kontextem odolnosti těla v situaci, kdy se jeden ze symbiontů stane toxickým. Zkoumáním interakcí mezi tělem a patogeny, které v něm přebývají, performativně definují potenciální scénáře vztahu mezi tělem a spolutěly (formami života). Ve svých živých performancích, videích a filmech pohlížejí na realitu objektivem queer ekologie s cílem dekonstruovat předpokládanou binární strukturu uvnitř-vně. Jejich současné práce zkoumají průběžnou medializaci a digitalizaci biologického pomocí fenomenologického výzkumu, kdy prozkoumávají vrstvy reálné přítomnosti a virtuální reprezentaci živých činitelů uvnitř lidského těla. Zaměřují se konkrétně na to, jak nejvyšší realita hospitalizovaného těla nebo jakéhokoli živého těla zkoumaného v laboratoři expanduje do digitální a virtuální sféry a reflektuje ji. Rozvíjejí narativy, které vnášejí pojmy sebe sama, ztráty a léčení do nepoznatelných prostorů, přičemž stimulují impulzy, které mohou vést k průběžné transformaci.
Rezidenční program Nadace Prague Biennale jehož výstupy byly součástí festivalu Re-connect Art roce 2023 byl realizován s finanční podporou Evropské unie prostřednictvím programu Národní plán obnovy s podporou Ministerstva kultury České republiky